Siemens/Bombardier ICE3    DB AG    Ep. 5.     PIKO   kat.sz.: 47005 és 47690-47691

Az ICE, azaz az Inter City Express a német vasút jelenleg leggyorsabb motorvonat családja, az adhéziós vasút csúcstechnológiáját képviseli. Az ICE3, a nevéből is kiderül, a harmadik generációs változata ennek a nagysebességű közlekedési eszköznek. Az 1991-ben és 1995-ben átadott ICE1 és ICE2 elődökhöz képest ez a motorvonat nemcsak egyszerű utód, hanem számos olyan fejlesztést hordoz magában, melyekkel kimondottan a Köln-Frankfurt vasútvonalra szánták. A '96-os bemutatkozása után, hosszú idő múltán, mintegy 7 év elteltével indulhatott meg az ICE3-assal a közlekedés az említett nagysebességű vasútvonalon. Speciális kialakításának köszönhetően a vonat alkalmas leküzdeni a vasútvonal 4%-os emelkedőit és 3350 m-es ívsugarait is.

Nagy sikerének köszönhető, hogy viszonylag hamar bekerült az olcsó modelljeiről ismert Piko szortimentjébe mind TT-s, mind pedig H0-ás méretekben.

Az alábbiakban jó sok kép segítségével mutatom be a négy egységes alapkészletet és a további két betétkocsit, melyek külön kaphatók. Azért kell ezt itt, így kiemelnem, mert a modellvasúti tudatlanság gyűjtőhelyének számító, hazai licitálós oldal bizonyos, hozzáértőnek tűnő (de messze nem az) eladói bizony téves információkat közölnek erről a modellről (is). Nevezetesen találtam egy olyan aukciót, ahol a 4+2 részes vonatot speciális kiadásúként aposztrofálta a sokat tudó eladó. Holott ilyen összeállítás soha nem volt a Piko részéről. Ráadásul az eladásra kínált modelleknek nem volt doboza, így az esetleg készletesítés sem ellenőrizhető le.

 

 

A hosszú szerelvény teljes terjedelmében fotózhatatlan, ezért párosával, vagy egyesével mutatom meg az egységeket. Az eredeti vonat 8 egységből, két hajtott, vontató egységből és köztük 6 db. betétkocsiból áll. Sajnos a Piko csak 4 kocsit gyártott le különböző pályaszámokkal, így maximum 6 egységes tud lenni az ICE3. A 47005-ös alapszett tehát két vontató egységet és két betétkocsit tartalmaz, így voltaképpen minden egységtípus szerepel az induló készletben. A fejek számozása: 403 015-1, első osztályú szakasszal, 403 515-0, másodosztályú szakasszal. Pantográfos, másodosztályos szakaszkocsi: 403 615-8 és a 403 315-5 számú BordBistro a doboz további tartalma. Ez utóbbi kocsiba került a modell 2-2 tengelyt meghajtó motoros egysége.

 

 

A két fejegységen csupán szabadonfutó forgóvázak vannak, de természetesen ezek is részletesen ki lettek dolgozva. A nagysebességű üzemhez szükséges, bedőlős felfüggesztés csillapításai pontosan kivehetők, az anyaghasználat tökéletesnek mondható.

 

 

Az első osztályú fejegységen remekül olvasható a vonat engedélyezett, legnagyobb sebessége, illetve a többi, kötelező felirat és piktogram.

 

 

Az egységek között mondhatni tökéletes a kapcsolat, a kurz kinematikás kuplungok nemcsak mechanikai, hanem elektromos kapcsolatot is biztosítanak. Extrém kifordulás csak az ívekben jellemző.

 

 

Az 515-ös, második fejegység. Az ablakok nem engednek betekintést, ezért sokat nem láthatunk az egyébként finoman kidolgozott berendezésből.

 

 

A brand természetesen nagybetűkkel jelenik meg a vonat mindkét végén.

 

 

Az nagyfeszültségű, elektromos átvezetést és szigetelést minimalizálták, főleg a kocsikapcsolatoknál.

 

 

A 315-ös, éttermi szakasz. A kocsi felépítése lehetővé tette, hogy ebben az egységben rejtsék el a lendkerekes hajtást, valamint a kardánkivezetést a forgóvázak felé. Az eredetiben 16 db., egyenként 550 kW teljesítményű vontatómotor dolgozik, hogy összesen 8800 kW vontatási teljesítménnyel röpítse a vonatot. Ezt TT-ben nem kellett ennyire pontosan leképezni, ezért a valósághű modellsebesség érdekében bőven elegendő a kétkihajtásos megoldás.

 

 

A 315-ös Bord Bistro távlati nézetben. A kocsi súlya többszöröse a többiének, hiszen kell a tapadás.

 

 

Az átjáró és környezete. Remekül látszik az öt tűs elektromos csatlakozó, illetve a stabil, két oldalon is bepattanó mechanikai rögzítés.

 

 

A bisztrókocsi másik oldala, hangsúlyos brandeléssel.

 

 

A készlet áramszedős kocsija, a 615-ös számozást kapta. Másodosztályú szakasszal és a Piko-hoz méltó, elég egyszerű, funkció mentes pantográf.

 

 

Erős átmenet az anyagok között, mely nem rontja az összhatást, de így, közelről egyértelműen utal a modell árára.

 

 

És a Piko egyenpantográfja. A fő tetőelemek ezen a kis területen helyezkednek el.

 

 

A 403 615-8 távlati képe.

 

 

A 115-ös, első osztályú kocsi külön kapható az alapszetthez, a 47990-es katalógus számon.

 

 

Sajátossága, hogy ez is áramszedős, így a két ilyen egységgel felépített vonat már autentikusnak mondható. Minden egyéb alkatrészében megegyezik a vonat többi egységével.

 

 

A 115-ös egység a készlet 515-ös vezérlőjével.

 

 

A külön dobozolt kocsik másika, a 215-ös, mely a 47991-es katalógus számon vehető meg.

 

 

A 403 215-7 közelről. Itt már-már átsejlik a belső is.

 

 

A jobbára szitázással frizírozott felület itt sem másabb, mint a nagydobozos modellnél.

 

 

A motorvonat alapjában eléggé ingerszegény, így csak ezeknél az apróbb domborulatoknál akadhat meg a tekintetünk.

 

 

Ritka meglepetés TT-ben, hogy vezetőt is kapunk a vonatunkhoz. A laza, fekete pólós figura gyárilag ül a futurisztikus cockpit-ben. Ingamenetben természetesen a helyén marad...

 

 

És végül a kocsik áramszedős, szabadonfutó tengelyei. A képen remekül látható a KK mechanikás kapcsolószerkezet is.

 

A hajtott forgóváz. Ezekből kettő van az éttermes kocsin, darabonként egy-egy gumigyűrűs kerékpárral.

Az ICE3-as modell kettős érzéseket kelt a vasútmodellező-gyűjtőben. Egyfelől, hogy az ára (100 euro= kb.28 ezer ft) kifizethető, mely pénzért cserébe egy négyrészes vonatunk lesz. Hozzáadva a két betétkocsi 7 ezer ft-os, darabonkénti árát, így kicsivel többért, mint 40 ezer ft., egy szép hosszú, hat egységes szerelvényt járathatunk a terepasztalon. Másfelől pedig, hogy egy ilyen, nagysebességű, elegáns vonat igen illúzióromboló hatással van egy másfél nm-es terepasztalon, ahol a szűk ívek miatt csúnyán, görcsösen kígyózhat ez a hosszú vonat. Pedig ez a modell egy nagy ívsugarú, sok nyílt vonalat is bemutató asztalon érezheti jól magát.