Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
BR 234 304-4  Deutsche Bundesbahn  Ep.5. 

Tillig kat.sz.: 02643      1997.                             <<     >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

A forma utolsó fellángolása. Katalógusban nem találtam sehol, viszont egy bizonytalan forrásból az derült ki, hogy 1997-ben, a hasonlóan ritka, 002-es számozású gép modelljével egy időben szerepelt a Tillig kínálatában.

 

 

Felix Huhne fényképén együtt áll a két eredeti, melyek még ma is fellelhetők a német vasúti rendezvényeken. Amellett, hogy mennyire láthatóak a 130-asok és a 132-esek közötti alapvető különbségek, meg kell említeni, hogy a 234-eseket a korábbi 132-esek "felturbózásával" építették át, elérve a 140 km-es óránkénti sebességet, mellyel lehetővé tették a mozdonyok gyorsvonati alkalmazását is a nem villamosított szakaszokon. A menta zöld festéssel igyekeztek a hasonló színezésű személykocsikhoz igazítani a mozdony színvilágát.

 

 

A modell teljesen megegyezik az 1974-től gyártott 2640-es katalógusszámú alapmodellel. Persze ebben már kocka motor "dohog", de az összes mechanikai elem a régi. Már nem is pazarolnék egy szót sem a Nohab kotróra, az elforduló ütközőgerendára és a megoldáshoz elengedhetetlen, illúziórombolóan nagy résekre.

Viszont ki kell emelni, hogy egy nagyon szép és jó állapotú modellről beszélhetek.

 

 

A Tillig dobozban helyet foglaló modell olyan, mintha most került volna ki a gyárból. Ellentmondásosnak hat a kasztni és a főkeret-alváz. Míg a felső rész tökéletes színt és tamponozást képvisel, addig az alsó főelem magán viseli a konstrukció elavultságát: a repedésre hajlamos súlyrögzítő hornyokat, eleve a fém öntvény középsúly tökéletlenségét.

 

 

A teljesen fekete alváz és forgóváz maszkok kissé becsapósak, mert az alsó résznek végig olyan barnás-szürkének kellene lennie, mint a kasztni alján végigfutó főkeret résznek.

 

 

Bár jól eltalált az orra a modellnek - ezt láthattuk már a korábbi színvariációknál is - mégis mindig szembe ötlik, hogy csak a homloklámpa funkcionál.

 

 

A tető semmitmondóan konfekcionált. A jelentős eltéréseket ismét megmutatnám a modell Roco változatának leírásánál.

 

 

Ettől függetlenül ez a mozdony kell a gyűjteménybe, hogy láthassuk a 130-asok TT-s evolúcióját, hiszen ez a példány remekül reprezentálja a gyártó adott állapotát, amikor már tökéletes fröccstechnológiával és tamponozási eljárással makulátlan kasztnit tudtak gyártani, de még fel kellett használni a raktárban álló, töménytelen mennyiségű, elavult technológiát magában hordozó hajtást és alépítményt.