Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
BR 132 140-5  Deutsche Reichsbahn  Ep.4. 

ROCO kat.sz.: 36220      2008.                             <<     >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


 

Mondhatnánk úgy is, hogy ez a mozdony egy "remake" modell. Már 2006-ban megjelent a 130 140-5-össel a gyártó, ami gyakorlatilag ugyan ez a mozdony. A Roco-nál nagyon jól bevált ez a típus és mivel a 130.1-esek is már ilyen hosszal léteztek, ezért igyekeztek minden bőrt lehúzni a Ludmillákról.

Igazán meg nem tudom mondani, hogy hány féle modell létezik mind a Tillig dobozos időszakból, mind pedig a Roco saját brand-je alatt és ez a szám évről, évre bővül, hisz a 130-asok, 132-esek, 142-esek és ezek egyesítés utáni számozásai, valamint magánvasúti változatai egyaránt színesítik a gyártó palettáját. Mindamellett, hogy sorra jön ki újabb dízelmozdonyokkal. Tehát azt bizonyossággal mondhatjuk, hogy a Ludmilla örök darab.

 

 

Korrektül kidolgozott modellről beszélhetünk. TT-ban talán a legeltaláltabb modell és a Ludmillák között is igen tetszetős az 1:120-as leképzés.

 

 

Azért apró hibákat fellelhetünk rajta, ha éppen macro-val fotózunk: a gyári táblán és a pályaszámon látszik, hogy a fehér tamponozás egy picit elcsúszott a pozíciójából.

 

 

Szerencsére ez az apróság 10 centiről már nem annyira zavaró. Lehet, hogy már kitértem rá a korábbi Bttb-Roco összehasonlításnál, de most ismét feltűnik, hogy mennyivel szebb és precízebb a bergheimiek fröccsöntése. A harmadik "vakablak" is sokkal szebb zsaluzású és az egész mozdony "szexepiljét" jelentő rácsozat is mennyivel finomabb.

 

 

Nem tudok betelni a részletgazdagsággal, ezért is ugráltam így körbe fényképezőgéppel a modellt. A Szergejeknél bevált, hosszanti bordázatú oldallemezek remek arányokkal köszönnek vissza. Érdekes a bordázott lemez története. Az M62-esek első 19 db-nál sima volt az oldalfal, aztán rájöttek a luganszki mérnökök, hogy ekkora felületet nem lehet minden esetben makulátlanul simára hengerelni, ezért a bordázottság a kétségtelen mechanikai előnyökön túl esztétikailag is segíti a mozdony megjelenését, hiszen így nem gyűrődik a felület, a súrló fények nem árulkodnak azonnal a hepe-hupás lemezekről.

 

 

A minden mesét megérő forgóvázmaszk. Jól pozícionált féktuskók, homokoló csövek és amennyire filigrán minden alkatrész, olyannyira biztosan állnak helyükön. Más friss fejlesztésű modellekkel ellentétben itt nem törnek le és akadnak be a pályaelemekbe a kis csövek.

 

 

Ritka, hogy a vezetőállás is ki legyen dolgozva egy TT-s modellen, de szerencsére ez a trend egyre szélesebb körben terjed a mai modellek körében. A Ludmillák között azért akadnak különbségek, ezek egyike az orrkapaszkodó kivitele. Ezen a gépen a Taigatrommel-ekhez hasonló, egy darabból álló korlátot találunk.

 

 

A tetőkialakítás is lehet eltérő, bár ez modell ebben megegyezik a 188-as géppel.

 

 

A Bttb modellek esetében az orr meghatározó része volt a Nohaboktól átvett kotró és ütközőgerenda. Ezt ugyebár ezek a modellek már nem követték, de sajnos némi kompromisszummal járt, hogy a kapcsoló és a foglalata eltűntette a pályakotró jelentős részét. Szerencsére ez a hiányosság nem rontja a mozdony összhatását. A modell világításáról is érdemes beszélni. A Roco meg tudta oldani, hogy ne csak a homloklámpa, hanem az alsó fényszórók és zárfények is funkcionáljanak.

A modell büszke darabja a sorozatnak.