Kapcsolat: tothg@citysound.hu  
BR 219 084-1  Deutsche Bundesbahn  Ep.5. 

Tillig kat.sz.: 02782      2009.                          <<     >>

            FŐOLDAL | GŐZMOZDONYOK | DÍZELMOZDONYOK | VILLANYMOZDONYOK | SZEMÉLYKOCSIK | TEHERKOCSIK
 


Mondhatni, hogy annyira klasszikus és kultikus ez a mozdony, hogy sikerdarabja lett a Tillignek mindazok után, amit a bevezetésekor megélt a modell. Erről már esett szó, mint ahogy arról is, hogy bizonyos időközönként némi ráncfelvarráson esett át az alapkonstrukció. A legelső, Bttb fejlesztésű modell beszerzése óta érkezett egy ugyancsak kezdeti konstrukció a 30 éves jubileumi szettben, amit jócskán ki kellett takarítani, majd ezt követően sikerült teljesen felújítanom az eredeti modellt, minek az lett az eredménye, hogy két db. tökéletesen futó példányom van a klasszikus DR festésű változatból. Ezt követte az előző oldalon bemutatott, átmeneti, fehér dobozos modell, majd egy nagyobb ugrással megérkezett ez, az ún. Kramermütze kivitel, ami a Tillig szortimentjében követte az eredeti, orrlámpás változatot.

Tehát ez a modell az utolsó széria a teljes, belső felújítás előtt, illetve újdonságként hatott a homloklámpa is. Szerencsére a 2010-es modellévre a belső megújulás mellett kínálatba került a hagyományos, orrlámpás kivitel is pontosan ugyan azon a gépen (119 120-4), amit a Berliner is megépített anno.

A 219-esek az egykori 119-es sorozat, újraegyesítés utáni átszámozásának eredménye. (ugye tudjuk, hogy a DB állományában éppen 2-essel kezdődtek a dízelmozdony pályaszámai, ellentétben a DR gyakorlatával, ahol 1-es volt a vontatási nem kezdőszáma)

A 084-es gép ma is üzemel, mint múzeumi példány és ebben is már a babelsbergi művek által beépített, nagyobb teljesítményű erőművek dohognak.

Az 5. korszaknak megfelelő igen egyszerű, Orientrot szín és csak a legalapvetőbb feliratok találhatók a mozdonyon és ezáltal a modellen is. Természetesen a tamponozás tökéletes és minden apró felirat tisztán olvasható.

A kép nem ismétlődik, csupán a funkcionálisan egyszerű, mégis szépen kidolgozott üzemanyagtartály másik oldalát is megnézhetjük. A teljes alváz és szerelvényei azonos, feketés barna színűek.

Már a Berliner idejében megcsodálhattuk, hogy a testvérmozdonnyal (BR250) egyetemben az egyik legtetszetősebb alkatrész a forgóvázmaszk. A szerszám minden bizonnyal maradt, de nem is volt szükség frissítésre, hiszen nagyon részletes és élethű a kerekek környezete (is).

Ugyanezt láthatjuk a másik forgóvázon is. Az apró lyukakba már a kezdetektől beragaszthatjuk a modellhez mellékelt kis fékcsöveket. Kevesen tudják, hogy a BR119-es volt az első olyan modell, amihez ZRT-t, azaz utólag felrakható, apró kiegészítőket csomagolt a gyár.

A minden elemében tökéletesített orr. A Karmermütze, azaz homlok fényszóró. Ennek kivitelezése azért volt nehézkes korábban, mert az egész vezetőállást meg kellett kerülnie a fényvezető plexinek. És mivel a 119-esenél a világítás az egyik legbonyolultabb megoldás volt (izzólámpás és LED-es technológia keverése, egymásba fonódó és rendkívül törékeny fényvezetőkkel), ezért sokáig kerülték ezt a változatot. Azóta, mióta a fényekről SMD LED-ek gondoskodnak és ezektől jóval egyszerűbben lehet elvezetni a fényszórókig, már sokkal rugalmasabban tudják megépíteni a különböző típusvariációkat. Egyébként volt egy idő, amikor kis műgyanta alkatrésszel és némi faragással át lehetett alakítani a Berliner és korábbi Tillig mozdonyokat az ilyen, homloklámpás változatra.

Megújult az ablak is, a finom ablaktörlőkkel, a szitázott kereteivel és a furatok arról tanúskodnak, hogy számos kapaszkodót is fel lehet rakni a mozdonyra.

A furatok persze a Tillignél uniformizált kapaszkodó-távolságokra lettek kialakítva, de igazság szerint nincs értelme a tized mm-eken morogni, hisz úgysem érzékeljük a valós eltéréseket. A fényszórók fényvezetői már szépen fröccsöntöttek, sorja nem lóg ki a keret alól és korrekt fényt biztosítanak.

A tető is teljesen megújult a Kramermütze sorozatban. Már eltűntek a kis plexi rácsok és nagyon finom, maratott, áttört szellőzőket találunk a megszokott helyen.

A Tillig legutóbbi formafrissítése előtti sorozat tetszetős, méltóságteljes mozdonyt reprezentál. Szerintem fontos darabja az egykori NDK mozdonyait is érintő gyűjteménynek. A mozdonyhoz való kötődést erősíti, hogy volt szerencsém élőben is látni egy eredeti festésű gépet is, melynek hatása a mai napig nem múlt el...