YC1 003 BTTB          

Valószínűleg a Szovjet Államvasutak is rendelt a cseh Skoda mozdonyából. Legalább is a BTTB üzletpolitikája ezt sugallja. Egyértelműen Berliner modell, ezáltal komplett a három gépes készlet a Skodákat illetően. Amúgy persze ez is Gützold és ezt a tényt főleg a kaszni leemelése után tudjuk alátámasztani. Szinte megszólalásig azonos a főkerete a BR 211/ E11/ BR 242 trojkáéval. Persze csak a BTTB-s verzióknak. A Zeuke modell, mint ahogy megállapítottuk a kék-sárga E 499-esnél még a nagyon korai építésmódot idézi.

A Gützold-ra jellemző frappáns és egyben nagyon egyszerű hajtása van a mozdonynak. A zsámoly egy komplett, egyben szerelt hajtáslánc a belépő fogaskeréktől egészen a csigatengelyes kerékkapcsolatig. Nagyméretű, küllős kerekek vannak bepattintva (!) a helyükre, így a zsámolykeret leemelése után sem gurulnak szét. A zsámolyalapot bátran cserélhetjük a 211-esekkel is, mert azonosak. Középmotor és kettős kihajtás. Ezáltal mindkét forgó megkapja a motor mozgási energiáját. Egyszerű, műanyag omegával van rögzítve a zsámoly. A motor ebben a modellben fejjel lefelé van beszerelve, nincsen átütő stiftje, csupán a kaszni lecsavarozásához szükséges, hajlított fémdarab fogja az alvázhoz. Leggyakoribb probléma ennél a modelltípusnál, hogy ezt a fémdarabot rögzítő műanyag fül rendre letörik. Rossz konstrukció, hisz amikor megfogjuk a mozdonyt - rossz beidegződéssel - a két ujjunkkal a kaszni két oldalán, akkor a modell egész súlya erre a kis felületre koncentrálódik és megfeszül. Számtalan megoldást láttam már a javításra - végül is sikerrel működnek ezek.

Amúgy ez sem egy szép mozdony, de funkcionálisan megfelelő modell. Kár, hogy a kasznin látszik a cseh változat számtáblájának domborított felülete. Illetve hát az előző tulajdonos szépen kipattintotta a fényszóró imitációkat és fehér festékkel pótolta azokat.

A modellt Ottóéktól szereztem be, voltaképpen makulátlan állapotban.