ČSD    T 435.001       Ep. 3.       Herr/Zeuke        kat.sz.: 545/67

A triumvirátus harmadik mozdonya, bár korántsem a sorban harmadikként érkező modell. Mintegy három évvel a legutóbbi Hektor beszerzés után érkezett ez az ős példány, szemléltetve, hogy a Zeuke hogyan is gondolta annak idején a csehszlovák modellpiac kiszolgálását.

1965-öt írunk, amikor a V75-össel egyetemben piacra került ez a kis kék mozdony. Az eset különlegessége majd a cikk legvégén.

 

 

A prágai ČKD 1958 és 1962 között gyártotta ezt a mozdonytípust. Nem mai darab, de a cseh és szlovák pályákon még most is sok előfordul belőlük. 287 darab készült az egykori csehszlovák vasútnak, de az egyéb iparvasúti példányokkal együtt több, mint 300 működött ebből a típusból.

Tehát nem véletlen, hogy a Zeuke, majd később a Bttb igen sokáig gyártotta a modellt. 

Közkedvelt alaptípus a mai cseh és szlovák modellezők körében. Számtalan festési variációt találni és igen sok apró kiegészítőt is kapni hozzájuk, hogy tényleg a legautentikusabb modell épülhessen.

 

 

A modell születésekor persze nem volt még cél, hogy az összes altípus, összes módosítása visszaköszönjön, ezért a csehszlovák sorozat egyes gépe szinte mindenben megegyezik a V75-ös modellel. A legfőbb eltérés a forgóvázmaszkon látszik, ugyanis ez a modell a hattyúnyakas maszkot kapta, míg a többin a cseheknél megszokott, egységes oldalelem található.

Ez a legelső sorozat még nagyon puritán kidolgozottságú volt. Csak az ütközőgerendák fölött volt kapaszkodó korlát. Később, a BTTB idejében került rá körbefutó korlát. A használtpiaci felhozatalon látszik is, hogy a rövid korlát rengetegszer letörött. Ezen a modellen is javított.

Helyesen a T435 001-es sorozatszámot kapta, mintegy esélyt adva arra, hogy a később megjelenő modellek ennél magasabb számot viselhessenek...

 

 

A korához képest makulátlan állapotú a modell. Biztos vagyok benne, hogy a nagyon egyszerű, fehér tamponfestés már a boltokba kerülésekor ilyen kopottas volt, ugyanis akkoriban nem volt a gyár erőssége a színre-szín festése. A középsúlyként funkcionáló üzemanyagtartály-imitáció fémöntvény, kidolgozottsága a korszaknak megfelelő. A mozdony kimagaslóan jó állapotára a fémtiszta kerekek is utalnak.

 

 

A makróképek kíméletlenek, de tudjuk be a mai szemnek furán egyszerű összképnek, hogy 1965-ben vagyunk és egy, a játékpiacra szánt, tömegterméket vizsgálunk. Akkoriban még nem a tökéletes modellhűség volt a cél.

 

 

A tető az egyik kritikus pontja a modellnek, mert a közepén van az öntőcsap, amit ha csúnyán vágnak el, akkor mintegy elrontott köldökként éktelenkedik a legláthatóbb helyen. Viszont itt szép az eldolgozás, sőt hab a tortán, hogy a kettős kürt sértetlenül maradt meg a fülke tetején.

 

 

És végül a slusszpoén: a grafikával díszített doboz. A csomagolás mérete pontosan egyezik a Herr E70-es villanymozdonyéval és előre vetített egy tendenciát, miszerint ilyen dobozokban kerülne a boltokba ez a méretű modell. Aztán persze nem így lett, mert a hosszúkásabb, sárga doboz lett a befutó.

 

 

Tökéletesen megmaradt címke a doboz végén. Akkoriban nyugodt szívvel kinyomtatták az árat, mert az hatóságilag fixált volt.

 

 

Szép modell érkezett az időutazásból. Örülök, hogy a doboz egyedisége felülemeli ezt a szériamozdonyt a többin. Ma már persze tökéletes modell reprezentálja a cseh érát, de ez sem hiányozhat egy gyűjteményből.