E 7001 Herr / Zeuke

 

Ezt a kis barna E 70-est - mely festés igen ritka - teljesen véletlenül, az egyik "törzs-régészetemben" fedeztem fel. Ebben az állapotban került elő. A csatlórudazata kicsit át volt szervezve, akadt a hajtás és a tetőcsavar túlhúzása miatt az egy kicsit horpadt a tetőlemez. Egyik létra hiány és sajnos törött a vezeték imitáció is.

Szerencsére a festés gyári állapotú. Rosszmájúan megemlítve még a félrefújt szürke is remekül látszik a tető mentén.

A modellről bővebben dr. Kollin Ferenc a hazai gyűjtők doyen-je írt:

Az E70 -es villanymozdonyt először a Zeuke cég kérésére a Herr készitette el, a prototipust 1964-ben. Az 1967/68-as Zeuke katalógusban szerepel először csak a barna változat  545/2/2 cikkszámmal,/E70/01/ a  Firma Herr megjelöléssel.  Az 1969/70-es katalógusban már benne van a zöld változat is:
545/24 E70/01/ zöld
545/25 E70/01/barba cikkszámmal.
Birtokomban van a Start változat is cikkszám nélkül világos zöld szinben, felirat nélküli változatban.
A Herr-Zeuke kiadás szürke változata tudtommal nem készült el.
 
A rövid ideig forgalomban lévő Zeuke mozdonyok új kiadását 1991-ben kezdték ismét gyártani, megújult szerszámmal, átdolgozott hajtással az Ingenieurbüro Oelschlagel cégnél még a Berliner Bahn kérésére, igy az 1993/94-es katalógusban még csak a jelzése szerepel rajzolt képpel, 92400 E70 DRG megjelöléssel.
Az időközben lebonyolódott privatizálás miatt a kész mozdonyok szériában már a Tillig cégnél jelentek meg, korábban igen kis mennyiség piacra került a tipikus fehér dobozban is  mint BTTB kiadás.
A Tillignél először az 1997-es Újdonság lapon szerepelt:
92402 E70/10203/ Epoch I.KPEV feliratozással, barna színben.
A Tillig 2000-es katalógusban szerepel a többi változat is / elcserélt kép és cikkszám felirat/
 
92401 /7001/ szürke Ep.II. DRG
92400 EG 501 KPEV Ep.I. zöld
92402 E70/10203/ Ep.I. KPEV
mind a három változat már kék Tillig-dobozban.

Tehát ezek ismeretében bátran állíthatjuk, hogy ez a kis mozdony már 40 éve elkészült. E kor dícséretére váljék, hogy a kétfázisú tamponozás viszonylag elviselhető. Hajtása, menetteljesítménye a korához képes jó.