DB Cargo   81 80 451 2 057-8   Sdgmns    Tillig

A Sebnitz-i székhelyű Tillig az 1996-os modellévben debütált ezzel a kocsitípussal. Akkor egy új fejlesztésről volt szó, ugyanis korábban - Berliner örökségként - csak az Sm jelölésű konténer-pőre volt gyártásban, többnyire W50-es IFA rakománnyal.

Az egyre sűrűbbé váló nagyvasúti jelenlét, valamint a gombamód szaporodó magánszállítmányozók, változatos gördülőállomány-parkja a vasútmodellező piacot is megérintette.

 

 

A szlovák Tatravagonka gépgyárban gyártott kocsi az alapmodell, de ettől eltér a Tillig típusa, hiszen a gyárilag Sdgmnss 19 640 mm-es ütközők közti hosszal rendelkezik, ezzel szemben a modellezett vagon csak a 16 440 mm-es változat. Ez az apró méretkülönbség okoz némi alkalmazási problémát, de ezt majd később.

 

 

A DB Cargo 2004-ben beolvadt a német Railion konszernbe. Pán európai szállítmányozást végeznek, nem kis cégről van szó. 94%-ban a DB tulajdonolja, a maradék részt a Nederlanden Spoorwegen birtokolja. 1 293 db. villanymozdonnyal és 1 074 db. dízelgéppel szolgáltat. 95 595 db. saját teherkocsija van. (forrás: Wikipedia, DB)

 

A Tillig által modellezett "zsebeskocsi" tehát az V. korszak 2004 előtti állapotát őrzi. Többfunkciós modellről van szó, ami viszonylag ritka a gyártó palettáján. A dobozban a vagon mellett találunk két db. külön elhelyezett, 20 lábas "Hapag-Lloyd" konténert, két "X" talpat a konténerek felrakásához, valamint a szokásos, felragasztható kiegészítőket: korlátot, fellépőket, árurögzítőt.

 

A korszerű modellgyártásnak megfelelően a kocsi bőségesen részletezett, éles, jól olvasható feliratok és piktogramok jellemzik.

 

 

Szép munka a konténerek és csereszekrények rögzítéséhez szükséges mechanika imitációja.

 

 

A szállítmány leemelése után feltárul a sokoldalúság. Az oldalkereten látható rovátkák segítenek jól pozícionálni a mellékelt 20-as konténerek rögzítéséül szolgáló, fekete "X" elemeket. Ezeken az alkatrészeken 4-4 csap is található, amibe pontosan beleugrik a konténer, ezáltal nem tudjuk elhagyni még maximált sebességen sem az ívekben. 40-es konténer esetén pedig átrendezhetjük a talpakat.

Ezen kívül lehetőség van ún. csereszekrények szállítására is, melyek alapméretei megegyeznek a 20-as konténerével.

Zsebeskocsiról lévén szó, a vagon alkalmas a daruzható félpótkocsik szállítására is, hiszen a mélyített "zsebbe" kerül a három tengelyes futómű, ezáltal nem tud kilógni az űrszelvényből a rakomány.

 

 

Sajnos itt kell először meglepődnünk, ugyanis a HERPA újdonságai, a négy féle vontatmánnyal készített Mercedes, Iveco és DAF kamionok közül csak a tartályos fér be - úgy, ahogy - a zsebbe. Szomorú, hogy az azonos méretben (is) gyártó cégek itt nem egyeztettek a részleteket illetően. A három tengely pontosan illeszkedik a zsebbe, de ekkor az utolsó kerék mögötti láda fennakad a vagon fenéklemezén. A kitámasztó lábak a levegőben lógnak és éppen, hogy eléri a korlátot a tartály eleje. A ponyvás és dobozos félpótkocsi már nem fér rá a vagonra. Ezért lett volna célszerűbb a hosszabb kocsit modellezni.

 

 

Természetesen rövidkacsoló-kinematika, NEM358 foglalat és szabadon mozgó forgóváz jellemzi a modellt. Mára a Tillig már csak két kocsitípust gyárt kinematika nélkül: az Y személyvagonokat és a 4 tengelyes REKO kocsikat.

Esetünkben a 4 tengelyes tehervagonokhoz gyártott, egységes forgóvázat használták, melyet a kocsi kivitelétől és színtervétől függően, anyagában festenek. A félizolált fémkerekek tökéletes futást biztosítanak, melynek köszönhetően szép hosszú tehervonatokat állíthatunk össze az V. korszakot modellező terepasztalunkon.

 

A tesztünkben szereplő "zsebeskocsit" a hazai kereskedelem 8 690,- Ft-ért árusítja.

 

 

http://www.tillig-tt-bahn.de/index-2.htm