BR 118 146 - 0     

Voltaképpen alkatrésznek vettem ezt a mozdonyt, gondolván, hogy a másik (ezután következő) Br 118-as, erősen megviselt alvázát fogom kicserélni. Amikor jól szemügyre vettem, hát meglepődtem, hogy egy újabb változatot tartok a kezemben. Mind festésileg, mind pedig kivitelét tekintve.

Nyomban utána néztem, hogy hol van itt a "stikli". Ugyebár az előző gép egy Zeuke, V180-as, annak is a 146-os alszáma. Tiszta sor: a babelsberg-i Karl Marx mozdonygyárban a 4 tengelyes változat, hatéves gyártási periódusa végén készített eredeti mozdony átszámozása lett itt lemodellezve. A V180-as jelölésből lett a Br118. De ez nem csak egy egyszerű tamponozás-csere volt. Nézzük csak:

 

 

Az első szembeötlő különbség a forgóvázon figyelhető meg. A Zeuke modellen fémből van és lényegesen kerekebb, finomabb formát ad a zsámoly.

 

 

A BTTB modellen már uniformizált, a Br221-re hasonlatos forgóvázat raktak. Nem is véletlen, hisz a két gép azonos főkeretet kapott, ezáltal a Br118-as hossztorzítottan, mintegy 10 mm-t veszített a névleges méretéből. Pontosabban már eredendően ennyi volt, csak a későbbi Tillig átdolgozás során kapta meg a valós méreteit.

 

 

A tetőformázás is azonos, bár a Zeuke modellen a két legszélső kémény imitáción még van egy-egy furat, míg a Bttb-n már nincs:

 

 

Ettől függetlenül a két modell az ún. kétcsíkos festést kapta, amit a kasznira fújt vastagabb és a főkeret peremét vékony fehérrel megfestett megoldással értek el.

 

 

Sajnos a modell az ilyen korú és sorsú társaihoz hasonlóan a tipikus jegyeket hordozza: megkopott szélvédőkeretek, kopott festés a sarkokon és elveszített létra. Lesz mit javítani rajta.

 

 

Orrkiképzésében teljesen megegyezik a Zeuke géppel, még itt sincs harmadik csúcslámpa, de ebben már van fényvezető műanyag, ami a korábbi modellből hiányzik.

 

 

És végezetül, illusztrálandó a három modellváltozatot, íme a közös, családi kép.