A gyártó honlapja:   www.scalett.hu  és www.ttmodell.hu

A cikk kivonata a 2009. februári INDÓHÁZ-ban jelent meg. Ott a terjedelem korlátai miatt számos részlet kimaradt, ezért azokat itt pótolom.

A Scale TT 2008 elején alakult, lelkes vasútbarátokból és modellezőkből. A csapat első szárnypróbálgatásai két különböző,  MÁV teherkocsi, és egy német hűtőkocsi kisszériás (mindegyikből 25 db) bérmunkája volt, majd a legújabb „magyar” halberstadti elkészítésének ötletével szárnyaltak tovább. A viszonylag rövid idő alatt megtervezett szerszámok beszerzése és elkészítése után az első darabok gyorsan elkészültek, a kis széria(100 db) már a sorozatgyártás minden problémáját hozta magával. A kocsik 3 féle kivitelben 4 féle pályaszámmal készülnek ,hogy még ilyen kis darabszám esetén is teljes értékű szerelvényt tudjanak összeállítani azon szerencsések, akiknek jut.

A Halberstadt-i kocsikat nem kell bemutatni a hazai vasútbarátoknak, modellezőknek. Tényszerűen elég annyit tudni róluk, hogy 2006-ban 300 db-ot vásárolt a Vasút, a német DB-től. 20-as „csomagokban” érkeztek be az országba és honosításuk után a MÁV személykocsi állományának 10%-át tette ki az új kocsitípus.

Az eredetileg a német elővárosi- és régióközlekedés színvilágát hordozó kocsik javarészt vörös-fehér, illetve mentazöld-fehér festéssel érkeztek. A gyors forgalomba állítás érdekében a MÁV kötelékében használt vagonok megőrizték az eredeti vörös-fehér színt, míg az inkább a GySev által vásárolt menták, hamar felöltötték a zöld-sárga ruhájukat.

Ez utóbbi színterv – meglepő módon – 2006-ban már feltűnt a Tillig kínálatában, hiszen a Sebnitz-i gyár már igen régóta gyártotta a „halbikat” DR és DB festésekkel egyaránt. Így csak apróbb változtatásokra volt szükség és máris kapható volt a három különféle kocsi. (1./2. oszt kat.sz.:13665A, 2.oszt kat.sz.:13666A és egy kerékpárszakaszos 2.oszt kat.sz.:13591A). „Sikerét” bizonyítja, hogy 2008-ra kifutó modellé vált mind a három típus.

2008-as újdonság volt a 13662 kat.sz-ú vörös-fehér, 2. oszt-ú festés, de mellé nem jött ki további változat. Aktualitása megkopott, hiszen csak MÁV jelzésű, holott már startos időket élünk.

A Tillig beharangozta a H0 méretű, aktuális színezésű vagonjait, ÚJ jelzéssel már elérhetők, de mégis hiába várunk a TT-s kistestvérre.

A nullszéria ígéretes példányai még magukon hordozzák az apróbb, kijavítandó hibákat. Itt még az NDK-s nagyjavítás előtti ablakkiosztás figyelhető meg, ami már egyáltalán nem jellemző a MÁV által vásárolt vagonokra. A nagyszériában már a váltott osztás lesz elérhető.

A teljes nyitószéria a helyes ablakelrendezéssel. A szett tartalmaz egy AByee 31-55 024-0 számú vegyesosztályút, egy By 21-55 951-6 és egy By 21-55 507-6 2. oszt-ú kocsit, valamint egy Bydee 84-55 156-6 kerékpárszakaszost.

A modell festése a korszerű, azúrkék színvilágot hozza.  Ennek megfelelően pontos céglogo és pályaszámok kerültek a kocsik oldalára.

A modell minden alkatrésze fröccsöntött. A kocsik főbb elemei: a részletgazdag alváz, az összes tartozékkal, ládával; az egységes oldalfal és külön a tető. Az oldalfali piktogramok és feliratok tamponnyomottak, ezáltal részletesek, mind olvashatók.

Külön említésre érdemes a homlokfalon látható festéstábla és a közbenső vizsgálati táblázat tamponozása is. A modellek festése maszkolással és szórással készült.

Természetesen a széria nem követheti le a sorozaton belüli forgóváz változatokat, de bízunk benne, hogy a siker velejárója lesz egyszer a módosítás.

A tesztpályán a négy darabból álló alapkészletet futtathattuk meg. TT-ben nem sok nagyszériás vontatójármű közül válogathatunk és sajnos a kocsikhoz passzoló „Cirmos” festésű, 3000-es Sziliket sem gyártja senki. Esetleg eléköthetünk Deák-féle, kisszériás ezreseket, vagy egy GySev színezésűt, hisz ez utóbbiak vegyesvonatukban húzhatják a kocsikat. Előfordul még V63-assal az élen, de nem ritka a 100-as vonalon „matricás”, vagy teljes festésű GySev Taurus mögött sem. Ezek a mozdonyok szintén a Deák műhely fejlesztésében és átfestésében elérhetők a kereskedelemben.

Az első szériák kerekei az időközben elhunyt Aszódi Laci bácsi keze munkája. A fémkeréknek köszönhetően csekély gördülőellenállással lehet őket vontatni. A pálya R286-os íveit apró nehézséggel, az R310-eseket már gond nélkül vették. Berliner, kalapsínes váltón nem siklanak, a kapcsolók kötésben maradnak. A Tillig sorozattal ellentétben ezek a modellek nem vetemednek, nincs bennük 2-3 mm-es elhajlás, csavarodás.

Folyamatos fejlesztés alatt áll a forgóváz és a kuplungmechanika is. A klasszikus, még a Zeuke/BTTB időket idéző megoldás, hogy a kapcsoló együtt forog a zsámollyal, már nem vonzó a mai modellezőnek, hiszen az amúgy is extrém kissugarú íveken ezek a hosszú (220mm) kocsik csúnyán kilógnak az űrszelvényből és arányítva méterekre eltávolodnak egymástól a kocsivégek. Ezt az állapotot enyhíti a rövid kapcsoló kinematika, ami elmésen egy Y alakú kulisszában mozogva, mindig leköveti az ívbe beálló kocsivég helyzetét. Ezáltal optimális közelségben tartja a kocsikat, egyenesben pedig összehúzza az átjárófolyosókat. Német kisipari forrásból beszerezhetők ezek a kinematikák, így hamarosan az új Halberstadt-iak is közelebb simulnak egymáshoz.

A tervek szerint készül a vezérlőkocsi is, valamint hamarosan saját fejlesztésű, digitális, belső világítása lesz, zárfénnyel, ami analóg és digitális üzemben is képes működni. A kocsik egyenként átlagosan 12,500,-Ft-ért szerezhetők be, a 4 db-os készlet 45,000,-Ft-ért várja gazdáit. Az exkluzív dobozba csomagolt modellek a gyártó, a ScaleTT műhelyében vásárolhatók meg.

Az idei évre tervezik a halberstadti vezérlőkocsit a hozzá igazított csíkos V43-as mozdonnyal.

 

A Scale TT az elkészült modell sikerén felbuzdulva célul tűzte ki, hogy a TT méretarányban elfogadható áron magas minőségű, magyar vonatkozású modelleket készítsen. Ennek első darabjai a győri hűtőkocsik, amelyek Ep.IVa időszaknak megfelelő kivitelűek, három változatban készültek.

A kocsik BTTB és Tillig hűtőkocsi alapból készülnek, minőségi festéssel és részletgazdag felirat tamponozással. Fémkerekűek és várhatóan KKK-val szereltek lesznek.

A modellek aktuális állapotáról, árairól, beszerzésükről, közvetlenül a gyártónál lehet érdeklődni: info@scalett.hu