61. Nemzetközi Játékkiállítás és vásár, Nürnberg 2010.
Folytatásos képregény...
Ebben az évben is volt szerencsém kiutazni Nürnbergbe, hogy több napon át részletesen átnézzem a vasútmodell iparban tevékenykedő nagyok aktuális kínálatát. Kicsit visszafogottabb körítéssel zajlott le a seregszemle, mint tavaly, de hát ne legyünk telhetetlenek... A lényeg, hogy a világválság ellenére nagyon sok kiállító volt jelen, nem csak a műszaki-technikai területről, hanem a dömpingtermékek piacáról is.
Jómagam ebben a beszámolóban inkább a vasútmodellre, illetve a testvérhobbikra fókuszálnék.
Természetesen most is a legnagyobbal, a Tilliggel kezdem a sort.
A már megszokott bemutatóasztalon idén a legfrissebbek mozgolódtak.
Idei formaújdonság lesz a legendás 23-as sorozatú, személyvonati mozdony első szériája. Az egyetlen, festett handmusztert gyorsan kikapták a kirakatból, így csak a baumusztert fotózhattam le. Mitagadás, szép mozdony lesz ebből is.
Már évek óta várjuk és íme, idén kézzelfoghatóvá vált: a V36-os, háborús tolatós felújított modellje. Épp időszerű volt, hisz a Bttb által több, mint 35 éve gyártott modell igencsak kiszaladt a korszerűség követelményei közül.
Tavaly év végére debütált a csehszlovák ipar remek tolatósa, a T435-ös Hektor, illetve társa, a 107-es sorozatú keletnémet gép. Itt a cseh mozdony az ugyancsak ráncfelvarrott TTnh hűtőkocsival pózol a diorámán.
Szépen sikerült a DR-es változat is.
A nagyvasak sorában az 50-es altbau egy újabb változat a cég zászlóshajói közül,
Valamint a sorozat háborús festése...
Illetve a gyönyörű 10.5-ös, olajtüzelésű változat, az üzem minden szükséges kiegészítőjével.
A tavalyi sikersztori folytatódik, hisz itt az osztrákok Z1-es kocsija a tetszetős narancs színvilággal.
Ha már narancs, akkor a kölni Citybahn bisztrószakaszos Silberlingje.
Illetve az egyik megújított m-kocsi és a DR-es, első osztályú Schürzenwagen.
Idén is lesz pár egyszeri kiadású modell, melyek között egy újabb strabagos Nohab is szerepel. Nemcsak a külső változik, hanem az idei gyártmányfilozófia szerint nagy hangsúlyt fektetnek a belső korszerűsítésre. Nevezetesen, hogy a sikermozdonyok többsége új, ötpólusú motort kap, teljesen új elektronikát, mely már tartalmazza a LED-es világítást és PluX12-es dekóderfoglalattal szerelt, ami jóval több funkció működtetését teszi lehetővé.
Ugyanígy átkerül némi ráncfelvarráson a tavaly piacra dobott 103-as is. Ő egy múzeummozdony, a 235-ös, új hűtőrácsokkal.
A méregdrága Weiße Lady új köntösben: a fehér-vörös S-bahn festés után itt a magánvasúti narancs.
Új versenyző a pályán! A Belga L.S.Models a Tillig terjesztésével dobta piacra a WLABmee hálókocsi-család orosz, majd később ukrán, fehérorosz és litván festésű változatait. Ígéretes a kis cég hozzáállása, remélhetőleg beválnak az elképzeléseik és mihamarabb, újabb modellekkel lepik meg a TT tábort.
Nem nagy távolság, de sokkal nagyobb pozitívizmus: a Kühn standján öröm volt körülnézni, sőt sokat beszélgetni Torstennel. Számunkra teljesen lehengerlő módon kente-vágta a magyar Y kocsik minden típusjellemzőjét, viszont nagyon kíváncsi a magyar piac vásárlóerejére.
Idei sláger a cseh és keletnémet piacra szánt Y, vagy B kocsi tanulmány. A modulárisan felépíthető alvázdobozolású modellből sokféle változatot lehet kihozni.
A belvilág is amolyan kühnös. Apróbb csiszolgatások után megy a piacra.
Mivel a cseh piac az idei "ígéret földje", ezért természetes, hogy a Knödelpresse az idei mozdonyújdonság.
Még erősen nullás a DB V60, de azért reménykedünk.
Kb. egy év kell ahhoz, hogy az igencsak kedvelt DB 111-es a terepasztalon mozogjon.
Hát igen. Ahogy megtudta a nagyérdemű, hogy mire készül Torsten Kühn, nyomban beindult a hazai filléres vita. Vajon olcsóbb lesz-e és jobb? De hát tudjuk, hogy a piacgazdaság nem erről szól. Nyilván nem célja a Kühnnek kiszorítani a nagymultú Pilz-Tillig kettőst a jelenlegi helyéről, csak a fiatal cég fel tudta azt ismerni, hogy mindig is lesznek új belépők a piacra, a méretarányba. És ha van választási lehetőség, akkor az újak talán egy élethűbb geometriát választanak, vagy éppen csak a szimpátia fog dönteni. Árban nincs értelme versengeni, mert a piac meg tudja fizetni ezt a szintet, akkor minek vonjon el magától a fejlesztő, akármennyire is új a termék. Magyarán, ha valaki a Kühn rendszerbe fog belekezdeni, akkor annak fog örülni. Ha a másik meg marad a Tillignél, akkor az meg neki jó. El kell felejteni azt a felfogást, hogy bármi, ami a piacra kerül csak azért történik, hogy egy meglévőt háttérbe szorítson. ezt majd úgyis megteszi a piac maga.
Ezek még handmusterek, azaz csak próbaöntések. Remélhetőleg egy hónap múlva már lesz a polcokon.
Érdekes és ezért is állok meg a 185-ös típus svájci változatánál. A vasuTTmodell.blog foglalkozott a paletták helyességével. Való igaz, hogy az alpesi ország vasútján kisebb palettákkal közlekednek a villanymozdonyok és ezt a Kühn nem tudta megvalósítani a modellen. Oka nyilván az ár, ezért a szűkítést a hagyományos paletta kis mértékű lehajlításával oldották meg.
Persze azért akadt újabb "bőr" a tavalyi kultuszhullámon. Idei újdonság az E03-as, protoszéria.
Egy kis kuriózum: megkértem Torsten Kühn urat, hogy dedikálja az első 103-as mozdonymodellemet.
A PIKO kirakata szégyen-gyalázat volt, ismerve a cég modell- és variációválasztékát. A változatlan ICE3-as mellett az épp aktuális festésekkel szerepeltek az alapmozdonyok.
Egyetlen újdonsággal rukkolt el a cég, mégpedig az Lgs laposkocsi handmuszterével.
A Roco idén sem remekelt, holott igen szép TT-s szortimentet produkált az elmúlt modellévben. A számos Szergej változat közül a csöveseket csak ez a két gép képviselte.
A meiningeni hangtompítós mozdony és a 44-es alig tűnt ki a H0-ás monstrumok közül.
A PMT a már ismert akrilvitrinnel volt jelen, abban is a kis csapófedelesek mellett a MÁV színeiben is pompázó Eas és Eaos családdal.
Nagyon szépek a PMT 91-esei és a 89-esei. Többeknek megmozgatta a fantáziáját, hogy jó alapot képeznek egyes hazai külső keretes gépekhez, de sajnos sokkal bonyolultabb a feladat. Így maradnak a kis helyes, szász mozdonyok azok, amik.
Gützold úr jól átvert minket, a megbeszélt időpontban nem volt a standján, viszont a legújabb modellje, a remek 24-es rendületlenül rótta köreit a vegyes pályán.
A holland PSK nem sokat változtat alaptípusain, viszont van választék bőven a második korszakos söröskocsikból.
Ugyanígy a sokadik bőrt húzzák le a különböző szerkezetű magas oldalfalú, Om kocsiról.
Herr Lorenz úr kissé karcos plexi standján ismét ismerős kép fogadott. A DR szerelmesei szép, kisszériásokkal borzolhatják vágyaikat.
Paklikocsi változatok egy témára.
Fura Magnum, de legalább van.
A Lorenz műhely erős a tartálykocsik terén is. A 4 tengelyes tankerek közül az egyik újabbat fotóztam.
Viszont meglepően jól néz ki a Cargo zsebeskocsija. Remélhetőleg jó hosszal a kamionokhoz.
A Kombiverkehr egy érdekes eleme immáron TT-ben.
Az egyik kis cég pálya és járműtakarítással foglalkozik - minden méretben. Itt a TT-s tisztítósín látható. Amin a mozdony áll egy vibrációs lap, ami gyorsan mozog úgy, hogy közben áramot is kap a modell és forog a kereke.
Idén felfedeztem a Sommerfeldt standján a TT-s diorámát. A kivitelezés magáért beszél...
A cég pantográfjai sok ismerős modellről visszaköszönnek.
A Preiser néhány újdonságot hozott ki a méretünkben. Itt a DB-s baktereket látjuk.
Gyári munkások.
A NOCH hozzásegít a mozgalmas terepasztal-világ kialakításához.
A Busch tetszetős vadászháza megbújt a szomszédos méretek dömpingje között.
Izgalmas tanulmány az Adp Schienen Zeppelin-je. A jármű érdekes próbálkozása volt a görlitzi vagon és gépgyárnak még a háború előtt.
Egy kicsit a szomszédos méret: az NMJ CAF kocsijai, mávos színezéssel a budget kategóriát célozzák meg, hisz nincs belső berendezés és egyszerű az alváz is.
A japán Kato vitrineiben sok minden volt. A német, vagy dán Nohab-októl kezdve...
a japán tehervonati mozdonyokon keresztül...
az MSTS-ből is ismert elővárosi motorvonatig sok szépen kidolgozott, N-es modellt láttam.
Külön érdekesség a japán pendolino, ami még be is dől az ívben...
sőt a Sa-Ku-hoz hasonló kapcsolója még funkcionál is.
És mindehhez egy helyes kis vezérlőeszköz jár.
A városi közlekedés modellezéséhez is nyújt megoldást a Kato: a helyes kis N-es életkép magáért beszél.
Megbújva, egy fotózhatatlan vitrin aljában találtam ezt a Tatra villamost - persze H0-ban. A gyártóra sajnos már nem emlékszem...
A szűk stand és a pezsgő japánok miatt csak ennyit tudtam megörökíteni a T-Gauge, azaz az 1:450-hez méretarányú, legkisebb vasútmodell-rendszer gyártójáról. Ez egy kiskofferben helyet foglaló lóversenypálya és környezete.
Vissza a TT-hez! Ha már van Ladegut Bauer a H0-ban, akkor miért nem lehetne szállítmány gyártó a mi méretünkben. A Baumann ilyen szépségeket kínált a vitrinében.
Külön figyelmet érdemel a Protherm, Ytong és más építőanyag szállítmányok részletessége.
Csőáruban sincs hiány...
Jól mutatnak egy akár hazai témájú asztalon is.
A gyártó Z méretű bányavasút-részlete.
A Viessmann H0-ás, mozgó figurái. Sok dioráma volt, de igazán mind csak ebben a méretben. Nem tudom. A mozgásért cserébe valószerűtlenül hosszú végtagokat és idétlen testtartást kapunk.
A Herpa nem modell újdonsága. A Trabant nT további sorsáról nem sokat tudok. De azért jópofa.
A retro-feeling mindenképp átjön...
A Micro-Metakit szépséges mallett mozdonya, a német 51-es sorozat magyarítása, a 651-es gőzös, 1917-ből.
Az LGB kertivasútja.
Nemcsak a forgalom volt nagy, hanem a háttérben zajló "élet" is.
Kertbe, kastélyba ideális vasútüzem...
A Märklin szokásos demo-asztala, az aktuális újdonságokkal.
Elővárosi forgalom a néző orra előtt. Érdekes, hogy nem volt szükség üvegfalra, kordonra. Európában ezek szerint nem divat megtépázni, szuvenírként felritkítani a kiállított terepasztalt...
Persze vannak itt vigyázó szemek...
A Trix bájos vasútüzeme. Itt is mozgott minden.
Volt itt minden: háborús mozdony, sinó...
A Fleischmann H0 egyik diorámája.
A cég N-es asztalának egyik látványos íve, a WLE vonatával. Szerencsére ez már TT-ben is elérhető.
Akárcsak ez a járműfelhozatal.
Egy ilyen körben sem szégyenkezhetünk.
És néhány "Flesi" életkép addig, míg nem folytatom a képbeszámolót...
folytatom...