
Ismét Zoli barátomat kell emlegetnem, amikor ezekről a
kocsikról írok. Az előző gőzös is hasonló betegséggel küszködött, ezért adja
magát, hogy leírom a kocsikkal kapcsolatos tapasztalatokat is. Igazi
modellező kihívás, ahol egyrészt jól meg lehet ismerni a konstrukciót,
másrészt valóban szép a beavatkozás eredménye.
Sokan ismerjük ezeket a szép, fehér dobozos modelleket.
Megvallom őszintén, hogy a teljes, újkori TT modellkínálat legelegánsabb
csomagolása ez. Méltó a benne helyet foglaló modellek zöméhez, hiszen
ekkoriban (1990-92-t írtunk) már egyre több a minőségi jármű ebben a
méretben.
Ilyen az Eilzugwagen széria is, amelyek közül ki ne ismerné a
DR-es zöld, a DRG-s mélyzöld, vagy a Karwendel-express bézs-lila
színösszeállítását. Ezek a kocsik voltak az első olyan modellek, amelyek
tényleg pontosan követték az eredetit. Háromféle felépítménnyel készültek,
ennél fogva igencsak sok variációjuk létezett.
Ám minőségi igény ide, menedzsment váltás oda, sajnos egy
apró hiba csúszott a rendszerbe. Nevezetesen, hogy az ezeknél a modelleknél
felhasznált ún. spiáter öntvények kb. tíz év után szétmállottak. Az anyag
kristályszerkezetének kialakulásakor az ötvözet olyan szennyeződéseket
tartalmazott, ami instabillá tette a kötéseket, ennek következtében a
fémöntvény alkatrészek az idő múlásával megduzzadtak, majd elrepedtek és
porrá hullottak. Ilyen betegséggel küzdöttek a korábban említett BR01-esek,
a legelső Szergej mozdonyok fémbetétjei, illetve egyes Krokodil sorozatok
fém súlyai, valamint az ebbe az időszakba eső Eilzugwagen-ek
forgózsámolytartó betétei is.
A következőkben lépésről lépésre megmutatom, hogy miként
lehet kicserélni az elporladt alkatrészeket.

Ugye milyen szép a doboza? Semmi kopás, semmi szakadás.
Teljesen új. A lelőhelye Berlinben van, a Micha's Bahnhof elnevezésű
szaküzletben. Valószínűleg felvásárolhattak egy nagyobb lerakat készletét,
ugyanis ezek a modellek gyári állapotúak, mindegyikben benne van a rázkódást
védő szivacs is, ami a 22-24 év alatt már porladósra száradt, ezért azt
kapásból ki kell dobni.

A modell a szokásos habsztirol betétben, a külön felrakható
apróságokat rejtő tasakkal egyetemben várja a megvilágosodást.

A cink-pestis valószínűsége szinte 100%-os. Ha ilyen kocsit
látunk bárhol börzén, használt kereskedésnél, vagy bolhapiacon, ez legyen az
első, hogy rápillantunk a kapcsoló kinematikát rejtő fémbetétre. Ahol így
megrepedezett a festék, ott már nagy a baj. Indulhat az alku. Félő, hogy a
magyar eladók ebben az esetben minden trükköt kitalálnak, csak hogy újnak,
vagy sérülés mentesnek tűntessék fel a modellt. Sajnos éppen ezek a
delikvensek nem olvassák ezt az írást...
Mindenesetre a helyzet kapásból alkuszitu. Ilyenkor nem
szabad hazai áron 3-4 ezernél többet adni a kocsiért.
A forgóvázat ne próbáljuk meg azonnal leszedni, mert eltörhet
a két kis köröm, ami a királycsapnál tartja. Kis csavarhúzóval a csap
tövében, nagyon finom mozdulattal feszítsük le a forgóvázat. Sok esetben már
ilyenkor szét is esik a fémbetét, igazolva, hogy pestises, azaz hibás.

Így jobban látszik, hogy a fémbetét végig van repedezve,
illetve az előre futó merevítő szárak meghasasodtak a belső feszültség
miatt. Mivel itt van helyük a tágulásra, így nem repesztik el a vagon
főkeretét. Sajnos a Szergejeknél nem így van, ezért megreped a mozdony
kasztnija.

Van, hogy a dobozból kihullanak a kis törmelékek. Ha nem
tudjuk, hogy honnan jöttek, itt a bizonyító kép, hogy bizony a
kinematika-ház részei. Ezek nélkül már nem működik a kocsi, mindenképp
cserélni kell.

Csak kicsit kell megmozgatni a fémbetétet, máris eltörik a
szegecsnél. Ez a jó, hiszen így könnyen feltárul a hosszú csőszegecs alsó
feje.

Ilyen szabadon férhetünk hozzá.

Csípőfogóval levághatjuk a gallért, de ügyeljünk arra, hogy a
műanyag alváz ne sérüljön.

A maradék csonkot fogóval hengeresre egyengetjük, hogy ki
lehessen tolni a furaton.

Le kell pattintanunk a kocsi tetejét ahhoz, hogy a szegecs
másik végéhez is hozzáférjünk. Az ajtók melletti ablakok felett enyhén
nyomjuk beljebb az oldalfalat és húzzuk kifele a tetőt. Ha az egyik oldalon
lepattan és látható egy 1 mm-es rés, akkor térjünk át a másik oldalra.

Ott is lepattintjuk és máris lejön a komplett tető.

Ezek a körmök fogják a tetőt. Figyeljünk arra, hogy az
oldalfal ellendarabjai ne törjenek le a feszegetéstől, mert akkor nem tudnak
mibe kapaszkodni, ha visszatesszük a tetőt!

Ha ügyesek vagyunk, akkor a hosszú csőszegecs így bújik ki a
lukból. Az összeszerelés során a préseléstől görbült igy meg, ami nem
befolyásolja a kocsi működését. Ez a szegecs fogja a belső világítás
izzótartóit is. Tudni illik, ez a kocsitípus gyárilag világítással van
szerelve és ezek a szegecsek vezetik fel az áramot a forgóvázaktól az
izzókig. Figyelem! Ha valaki digitális üzemre szánja a kocsikat, akkor
ezeket az izzókat cserélni kell. Eredetileg két db. 4V (!)-os izzó van benne
sorba kötve. Ezek nem bírnák a digitális sínfeszültésget, illetve meg is
olvasztanák a kocsi tetejét.
Ha kiszedtük a csőszegecseket, akkor térjünk vissza a kocsi
aljához!

Ilyen a törött kinematika-ház. Itt már jobban látszik, hogy
mindenhol repedezett az öntvény. Középen a kinematika rugója, amire nagyon
vigyázzunk, el ne pattanjon.

Szerencsére ma még lehet kapni a gyárban cserealkatrészeket.
2010-ig garanciálisan cserélték a pestises fémeket, de most már fizetnünk
kell ezekért. A kocsitípust gyártják még, így van utánpótlás bőven. De ha
már hozzányúlunk, akkor érdemes a kinematika szárat is lecserélni, hogy a
közelebbi kapcsolatot biztosító, ejtőhorgos kuplung NEM szabványú
befogatóját is bele tudjuk rakni.
A képen a két féle fémbetétet látjuk. Egy kocsihoz ez a két,
különböző betét kell, ugyanis a biztos, hárompontos alátámasztás miatt az
egyiken egy, a másikon kettő támpont van. Mellettük a kapcsolószár, a rugó
és a NEM kapcsolófoglalat. Ez utóbbiakból két-két darab kell a teljes
kocsifelújításhoz.

A fém tükröződésén látszik, hogy teljesen más anyagból van.
Így foglal helyet az új kapcsolószár. Itt is ügyeljünk a rugóra!

Hogy miért is cseréljük a szárakat? Felül a régi,
bügelkuplungos változat, alul a most összeszerelt, NEM foglalatos,
ejtőhorgos kivitel. Látható, hogy kb. 5 mm-rel rövidebb, mint az elődje,
ezáltal sokkal közelebbi kapcsolatra képes, azaz egyenesben összeérnek az
ütközők. Fontos, hogy ez utóbbiba rakhatunk bügelkuplungot is.

A szerelés fontos eleme a csőszegecs. Ezt is lehet rendelni a
gyártótól. Van, aki M2-es csavarokkal pótolja ezt. Az is jó megoldás, de az
anya időnként letekeredhet.

Alul kezdve, a felszerelvényezett fémbetétet berakjuk a
helyére, majd betoljuk a szegecset.

Felül, ha minden klappol, kibúvik a világító plexi fölött és
rá tudjuk húzni az izzótartó bronzbetétet.

Egy célszerszámmal alulról megtámasztjuk a fémbetétbe
behúzott szegecs alsó fejét, felülről meg egy kúpos ellendarabbal óvatosan
megütjük a cső végét, hogy szétnyíljon.

Ha nem rontjuk el és finomakat ütünk, akkor a szegecs vége
szétnyílik és máris megvan a stabil kötés.

Ami alulról így néz ki. A kinematika szabadon mozog, a
fémbetét szárai egyenesek, semmi nem akadályozza a forgóváz mozgását.

Óvatosan pattintsuk vissza a forgóvázakat. A csapoknál
segítsünk egy vékony csavarhúzóval, hogy ne hajoljanak szét a kis
tartókörmök.

Összeszerelés után, új kinematikával és kapcsolóval máris
menetkész a csinos vagonunk.

Nem is látszik a beavatkozás. Van egy értékálló, becses
darabunk a gyűjteményben.
Nézzük a költségeket!
A németeknél rendszerint normálisak az eladók. Ha rámutatunk
a pestises alkatrészre, akkor hajlamosak az alkura. Ezek a kocsik ennél a
kereskedőnél 24-30 euróra vannak beárazva. Az új, hasonló Tillig kocsik ára
29-35 euró között mozog a boltokban, ezért nagy különbséget nem látunk. A
hiba miatt simán be lehet ajánlani a 15 eurót, amit el is fogadnak. Tehát 15
euróért van egy javításra szoruló Eilzugwagenünk.
Az alkatrészek nem olcsók, ezért ne várjunk csodát!
A két kinematikatartó fémbetét darabja 5 euró, tehát összesen
10. A két kapcsolószár 1 euró, a két NEM foglalat 1,20, a két hosszú
csőszegecs 0,20 euró. Rugó nem kellett, mert a régieket használtuk, viszont
kell bele két ejtőhorgos kapcsoló is, ami építőkészletben 1,20 euróra jön
ki.
Matek: 13,6 euró. A vételár mellé így a teljes költségünk
alig 29 euró. Hát igen. Ennyiért akciósan megvehetjük a boltban az új
Tilliget. No de modellezünk, vagy mi, ezért ennyi vesződés mellett megéri,
ha ugyanannyiért van egy jó kocsink, mintha a boltba vettük volna, külön
munka nélkül.:-)
Éljen a minőségi vasútmodellezés! |