Modellbau Messe, Bécs 2008. október 23-26.

Idén először jutottam el Bécsbe, az évi rendes Modellbau kiállításra és vásárra. A Leuna-i kiruccanáson felbuzdulva, elhatároztam, hogy megpróbálok minden jelentősebb seregszemlére kijutni, akár hivatalból, akár önszorgalomból. Ez a kirándulás kicsit mindkettő, hiszen a vásárról készül összefoglalót az m1-en látható, KUPÉ vasúti magazin, november 9-én mutatja be.

 

A Práter szomszédságában található a MESSE WIEN központ, ahol történetesen egy fotóskiállítással egy időben került megrendezésre, a hagyományosan, október utolsó hétvégéjén tartandó, modellkiállítás.

Mint vérbeli TT-s, árgus szemekkel kémleltem a mi méretarányunkat, de sajnos csalódnom kellett: sógoréknál nem kedvelik ezt a "szerencsétlen, köztes méretet.." Azért az egyik kereskedőnél volt néhány, szebb napokat is megélt berliner dobozka...

Ekkor már 3. napja tartott a vásár és a 23-iki ünnepi szabadnapok miatt csak magyar szótól zengett a két csarnok, gondolom a hazai TT gyűjtögetők rendesen lefosztották ezt a szerényke kínálatot. Szomorúsággal töltött el, hogy az itt felvonultatott használt árak, bő másfélszerese a Németországban megszokottaknál. A két láda mögött látható Tillig modellek kicsivel voltak a bolti árak fölé árazva. Itt sem vettem semmit.

A Tillig hivatalos standján - öröm a szívemnek - elsősorban a TT méret dominált. A vitrinekben az idei év reménységei - többnyire handmuster-ként, azaz mintadarabként kellették magukat. Árak természetesen nem voltak. A csekélyke pult mögötti kisszekrényben az M61 004-es Nohab mellett jelen volt a Tillig "teljes" MÁV B (y) kocsi készlete, amit helyben meg lehetett vásárolni.

A legendásan jól sikerült BR218-as sorozat újabb köntöst kapott és így most már az új "City Bahn" festéssel népszerűsíti a gyártó legfrissebb személykocsiszériáját, a Silberlinge-ket. Persze a többi polcon is ez az idei újdonság dominál, számos, III. és IV. korszakos variációval.

A szűkös placcon, a sarokban foglalt helyet a kb. 2 nm-es terepasztal. A rend kedvéért az ÖBB Desiro-ja rótta a programozott köröket...

...míg a jó öreg BR52-es és az E5-ös középajtós szerelvénye, valamint a meglehetősen tetszetős, BR203-as (alias BR112), Rail Technolgy-s változata várt a szabad kijárásra.

A közeli vakuzástól kissé megégett együttállásnál az egykori NDK, két legendás hatlábúja vacilált a kijárati jelzőnél. A BR219-es Kramermütze, csúcslámpás változata idei újdonság.

A Märklin nagyasztala sokakat vonzott a patinás cég - a Tillig-énél többször nagyobb - standjára. A megvalósítás káprázatos, akárcsak a generált vasútforgalom.

Sajnos a tömeg egyre nőtt, így vajmi kevés idő - és hely - jutott a behatóbb tanulmányozásra...

Számomra meglepő módon, sok hölgy fotós volt, akik igen komolyan igyekeztek megörökíteni a részleteket.

Egy másik modulasztalnál hamisítatlan osztrák vasútüzemet láttam, klasszikus 52-esekkel és 44-esekkel. Persze a hagyományos olajfalók sem maradhattak ki a tájból...

Bár ez is egy hangulatos H0 szegmens, azért elidőztem mellette, mert innen is lehet tanulgatni ezt-azt, amit aztán a mi, normális méretünkön megvalósítok majd...:-)

 

A Modellbau Messe-n az ötödik nagykör után már nem találtam újdonságot. A vasútmodellezésen kívül természetesen volt ott minden, ami modell, ezt bemutatja majd a KUPÉ. Így inkább villamosőrűlt barátaim után eredtem, hogy kicsit töltődjem Bécs közlekedésének sokoldalúságával.

Nekem ez a "légpárnás" feeling nagyon bejött. Ezeknek a villamosoknak az az érdekessége, hogy a végekhez közeli csukló fix. Csak a két belső kapcsolódási pont mozog.

Mozgásban a világ, komoly járatsűrűséggel.

És végül egy helyes plakát. "Bármikor bejöhet", azaz minden lehetséges...