DR Bi 30 82 001 Erf     

Legalább is nagyjából ezt tudtam kiolvasni a dombornyomású feliratból. Korai Zeuke modell, mely tény látszik minden porcikáján. Egykoron a DRG állományába tartoztak az ilyen nyitott peronos személyvagonok. Kb. a '20-as évek derekán futottak ilyenek a német mellékvonalakon. Aztán persze a '70-es években felújították őket és így a III-IV. korszak festését kapták.

Mit is ír Csíkos Mester erről a kocsiról:

A DRG 1927 utáni korszakából valóak, az egységesítés korából. Ezek voltak a német vasutakon az első teljesen fém építésű személykocsik, és ennek megfelelően meg is kapták a becenevüket a hangjuk után: Donnerbüchsen, magyarul talán mennydörgés a legközelebbi megfelelő. Azért írja a Tillig, hogy ex Cixx, mert eredetileg 3. osztályú kocsi volt, de a II. korszakban ezt a kocsiosztályt megszűnteték, 2. osztályúvá alakították. (A = első osztály, B = másod osztály, C = harmad osztály. AB = vegyes első/második, BC = vegyes második/harmadik, de léteztek a korai korban ABC kocsik is.)
Eléggé elterjedtté váltak, a Tillig most hozza ki amjd a teljesen új modellt belőlük, lesz zárt peronos változat is. Egészen a negyedik korszak közepéig használta őket a DR, a DB korábban selejtezte őket. A hozzávaló poggyászkocsi is létezik, szép szeméylvonatot lehet vele összeállítani. A poggyászkocsit használták 4 tengelyes REKO kocsikkal is, és BR65.10 gőzössel.

 

A domborított felirat a korai Zeuke módszerre vall. Viszont a modell szépen nyomonkövethető a Tillig-es éráig, hiszen a mostani katalógusban is szerepel, igaz már megújult külsővel és számomra kicsit fura, ex-Ci megjelöléssel.

Csak érdekességként, hogy ennél a kocsinál a kuplung még rendkívül puritán módon volt felszerelve. A cseréje gyakorlatilag kizárva, mint ahogy az ívekben való tartása is.