DR Bi 30 82 001 Erf
Legalább is nagyjából ezt tudtam kiolvasni a
dombornyomású feliratból. Korai Zeuke modell, mely tény látszik minden
porcikáján. Egykoron a DRG állományába tartoztak az ilyen nyitott peronos
személyvagonok. Kb. a '20-as évek derekán futottak ilyenek a német
mellékvonalakon. Aztán persze a '70-es években felújították őket és így a III-IV.
korszak festését kapták.
Mit is ír
Csíkos Mester erről a kocsiról:
A DRG 1927 utáni korszakából valóak, az
egységesítés korából. Ezek voltak a német vasutakon az első teljesen fém
építésű személykocsik, és ennek megfelelően meg is kapták a becenevüket a
hangjuk után: Donnerbüchsen, magyarul talán mennydörgés a legközelebbi
megfelelő. Azért írja a Tillig, hogy ex Cixx, mert eredetileg 3. osztályú
kocsi volt, de a II. korszakban ezt a kocsiosztályt megszűnteték, 2.
osztályúvá alakították. (A = első osztály, B = másod osztály, C = harmad
osztály. AB = vegyes első/második, BC = vegyes második/harmadik, de léteztek a
korai korban ABC kocsik is.)
Eléggé elterjedtté váltak, a Tillig most
hozza ki amjd a teljesen új modellt belőlük, lesz zárt peronos változat is.
Egészen a negyedik korszak közepéig használta őket a DR, a DB korábban
selejtezte őket. A hozzávaló poggyászkocsi is létezik, szép szeméylvonatot
lehet vele összeállítani. A poggyászkocsit használták 4 tengelyes REKO
kocsikkal is, és BR65.10 gőzössel.
A domborított felirat a korai Zeuke módszerre
vall. Viszont a modell szépen nyomonkövethető a Tillig-es éráig, hiszen a
mostani katalógusban is szerepel, igaz már megújult külsővel és számomra kicsit
fura, ex-Ci megjelöléssel.
Csak érdekességként, hogy ennél a kocsinál a
kuplung még rendkívül puritán módon volt felszerelve. A cseréje gyakorlatilag
kizárva, mint ahogy az ívekben való tartása is.