51 54 39-80 078-7 ABa

   

Szerencsére a cseh és a magyar államvasutak hasonló jelzéssel látták el a kocsikat, így nem kell sokat törni a fejünket, hogy be tudjuk azonosítani a képen látható szereplőt. Egy licitálós oldalon akadtam 3 db ilyen kocsira. Megfelelően jó állapotban voltak, csupán a zsámolyok és kuplungok terén volt némi hiátus.  Az alváz munkahengereinek hiánya általános jelenségnek mondható. Sajnos a nem megfelelő bánásmód megbosszulja magát. Viszont egy felkészült gyűjtő nem esik kétségbe és benyúl a fiókba, vagy szól a gyűjtőtársaknak és máris akad egy új alkatrész.

A Csehszlovák Államvasutak vegyes osztályú személykocsija a IV. korszakból. A mai napig gyártja a Tillig. A képen látható modell korai BTTB-s kivitel. Erre a zsámoly és a kuplung enged következtetni. Zeuke tüskés kerekek, fém ágyas forgó, mely egyben a belső világításhoz szükséges áramszedést is biztosítja. Sokkal stabilabb szerkezet (és nehezebb is), mint a későbbi. A kerekeket gyorsan lehet cserélni, viszont a kapcsoló csak a régi Zeuke lemez lehet. Ennek oka, ami a fotón is látszik: fixen rögzített kuplungszár az amúgy okosan fém lépcső alatt. Azért nem hagytam ennyiben, mert az egyik kocsin rézlemezből foglalatot hajlítottam és ebbe csúszhat bele a cserélhető kivitelű BTTB/Tillig kapcsoló. Ez a "kinematika" még prototípus, jobbítása még hátra van. Így máris vonatba sorolható a kocsi és kompatibilissé válhatnak a különböző érából származó modellek.