BR 107 001-0 Deutche Reichsbahn     

           

Ezzel a modellel vált teljessé a Zeuke/BTTB éra 107/V75-ös típusválasztéka. A '60-as évek közepes- és nehéz tolató szolgálati gépe, melyet a csehszlovák CKD alkotott meg és, mint ahogy a következő oldalak is mutatják, számos KGST országban előfordult, de főként a szülőhazájában.

Sok képet készítettem róla, ezért ezen az oldalon bemutatom a részleteket is.

 

 

Sablonosan írhatnám, hogy szép vonalvezetés, arányos gépezet. De ez így is van. Ez a modell már BTTB termék, de még a zeukei örökségekkel. Leginkább a régi típusú kapcsoló ötlik a szemünkbe.

 

 

A teljes vezérállást elfoglalja a körmotor, ami akkoriban megszokott volt. A modellnek nem volt világítása, csupán fehérre festett imitációja.

 

 

Amint egymás mellé kerül az előző oldalon bemutatott V75-ös és a későbbi korszaknak megfelelő BR107-es, azonnal látjuk a modellkészítés eltelt 10 évét. Talán leginkább feltűnő, hogy a későbbi modellen van oldalsó korlát is. Ezt a tényt betudhatjuk a nagyvasúti formavariánsoknak is...

 

 

Továbbá feltűnő, hogy a régebbi modell fröccsöntése jóval elnagyoltabbnak látszik, mint a későbbié. Szélesebb hűtőzsalugáterek, kevésbé részletgazdag géptérajtók és valahogy az anyagában festett műanyag is másként viselkedik a fényben. Látható, hogy a gyártó cég, a CKD emblémája a V75-ösön még csak fekete, míg a 107-esen már két fázisú nyomat.

 

 

Ugyanez látható a végeken is, ahol a vezérállás ajtaja is finomabb, akárcsak a fényszórók körüli keret. Itt kell kiemelni a korlát kivitelezését is. A régebbi modellen, valamilyen megfontolásból, lekerekített, műanyag öntvény került a két végre, az újabbon pedig fémből sajtolt idom van.

 

 

A tetőn is az öntőforma finomodása követhető nyomon. Nézzük csak a zsalugáter előtti "gombát", vagy a tető közepén kiálló "pöcköt", ami valójában az öntőcsap. Ezt a régi modellen teljesen eldolgozták (vagy nem is itt választották le a keretről), az újabb kasznin funkciót kapott. Van egy pár nyers kasznim, amiken ez az öntőcsap még rondábban van letörve. Valószínűleg kisebb gletteléssel javítható. A kürtök egymás ellendarabjai. Tudatosság itt nem keresendő.

 

 

És végül a belbecs, azaz a hajtás. Itt egyértelmű különbség tárul elénk. A felső a régebbi megoldás. A piros csavaros forgó a hajtott. Ezt egy rövidke kardánon keresztül és a megfelelő fogaskerék áttétellel éri el a motor. Ez az áttételház teljesen fémből van. Leváltása nyílván az alkalmazott anyagok miatt történt meg. A későbbi változat már a frappánsabb, réz, csigatengelyes megoldás. Igaz, hogy ennek ára a félig "kamu" forgóváz. Lásd ezt a megoldást a Br110-esnél is. Ennek köszönhetően a középsúlyként szolgáló akkuláda és homokolótartály is apróbb változáson ment át.

Gyakorlati tapasztalat: a régebbi modell egyszerűen szervízelhető, míg az alsó mozdony szélső kerekei csak a szegecs, roncsolásos bontásával cserélhetők.