BR 92 6582 Deutsche Reichsbahn

                 

Ebből a mozdonyból ez a második, azonos számozású, de merőben eltérő kivitel. De erről kicsit lejjebb. Megizzadtam, mire találtam egy kézzelfogható magyarázatot a mozdony számozása és kivitele közti összefüggésre. Egyik nagy segítségem, az "1000 mozdony" album, négy féle kivitelt említ, függően a porosz, illetve a bajor időszakoktól.

Eredendően talán a Br 92 5-10,11 pr. T 13-as megjelölésnek felel meg leginkább a modell. De ilyen elrendezésű kazán- és füstkamraszerelvényekkel másik gépen nem találkoztam. De ezen felül fennakadtam még a négy jegyű alszámozáson is.

Aztán a TT-Board fórum ezen is segített.

A fenti számozást egy egykori magán vasúti társaság, a Weimar-Bad-Berkaer Eisenbahn szolgálatában kapta a mozdony. Mint ahogyan a Tillig által modellezett, 6583-as számú testvére is.

Később került rá a tetőn látható tolató-rádióantenna.

 

 

De nézzük sorjában, hogy mi is indokolta a hosszú gyártási időszak alatt bekövetkezett változtatásokat.

Első ránézésre nagy különbség nincs. Elöl a Zeuke modellje, tőle jobbra a Bttb mozdony, melyet a Tillig is ebben a formában vett át.

 

 

Az akkori lehetőségekhez képest kimagaslóan részletgazdag a mozdony kidolgozása. Persze ebben a méretben, pontosabban kivitelben nem volt megoldható a világítás, ezért azt csak imitálták.

 

 

A gőzgépeknél már megszokott, minden ízében mozgó, Heusinger vezérmű is korrektül dolgozik a modell  mindkét oldalán.

 

 

És akkor tegyük egymás mellé a két modellt. Bal oldalon a Zeuke, jobb oldalon a Bttb. Már első rápillantásra észrevehető, hogy a formaújítás során főként a szerszám cizelláltságán változtattak. A felületek finomabbá váltak és szembetűnő, hogy a vörös, ütközőgerenda ennél is, minta BR81-esnél a hajlított fém alkatrészből fröccsöntött műanyaggá lett.

 

 

Ilyen formán érdekesség, hogy az újabb mozdonyon kicsivel hosszabb kémény van. Az egy dolog, hogy a tetőről az antenna lekopott, hisz az öregebb modellel játszva is volt bőséggel. De nézzük csak a bal oldali vízbetöltő ajtó előtti kis felületi kiképzést, ami a későbbi modellen már nem látható!

 

 

És az elejéhez hasonlóan, a hátsó rész is apróbb eltéréseket mutat.

 

 

Összegezve a külsőt, a porosodástól eltekintve észrevehető, hogy a felület valóban kifinomultabbá vált.

Erre ékes példa a két mozdony oldalról készült felvétele:

 

 

A Zeuke masinán még viszonylag nagyobb szegecselést látunk...

 

 

...míg a Bttb-n már sokkal sűrűbben és kisebb fejjel lettek lemodellezve.

És akkor bontsuk meg az egy-egy csavarral rögzített kasznit és nézzünk a belsőbe!

 

 

Szembetűnő különbség. Adja a korszak, illetve a gyártás-ésszerűsítés is. Zeuke modellnél fém áttétel ház, fém súlyokkal, a motor fém kardánon keresztül adja át a hajtást az egy db, ez esetben a második csatolt keréknek, egyszerű fogaskerekes közléssel. A gépnek gyakorlatilag nincs főkerete, szinte a levegőben lógnak az áramszedők, a folytótekercsek.

 

 

A Bttb modell esetében már csökkentek a méretek a felhasznált elemek tekintetében. Kapott egy biztonságos főkeretet, amelyre és alá szépen el lehetett rejteni a szükséges alkatrészeket. A közlőműimitáció maradt, viszont az "elektronika" kiegészült egy zavarszűrő kondenzátorral.

 

 

És a szakavatott szemek itt már megállapítják a pontos gyártót - függetlenül az emblémától. A Zeuke gépnek csak egy helyen van kialakítva fogaskerék hely a kerekeket rögzítő alvázelemen, míg a Bttb gép esetében minden tengelynél láthatjuk a kidudorodást.

A mozdonyok teljes mechanikai kialakítása megegyezik a BR 81-esekkel. Csupán egyetlen furattal kell arrébb csavarozni a kasznit.

Menettulajdonságait nézve, egyrészt nagyon látszik a régebbiek kora. Inkább hallható, mert sikít a motor. Áttételezésük azonos, igazán nem pontos.

 

Sajnos a számozás miatt nem használható mellékvonali személyforgalomra, mint ahogyan a kezdőkészletek sugallták. Ipari tolatószolgálatra viszont annál inkább. I.-II. korszakos témáknál, illetve nosztalgia szakaszokon kézenfekvő.